Fietweekend 2024

Date: 8 juli 2024 Category:

Fietsweekend Verslag van Irma

Donderdag:
Vandaag een kleine 25 km op de pedalen. Een verrassend mooie tentoonstelling in Beeldengalerij Het Depot bezocht, met als thema het menselijk lichaam in alle vormen en materialen. Echt de moeite waard en er is een prachtig arboretum bij.

Vrijdag:
Vandaag een kleine 45 km op de teller. De heenweg was oké, op een lekke band na. Gelukkig 2 bekwame ‘fietsenmakers’ bij ons, die de klus in korte tijd gefikst hebben. Wij kwamen om twaalf
uur bij Ouwehands dierenpark aan, waar we een uiterst vriendelijke en bekwame gids kregen
toegewezen die ons allerlei interessante verhalen kon vertellen, niet alleen over de dieren maar ook over de geschiedenis van het park tijdens de oorlog. Het ligt vlak naast de Grebbelinie. In de loop van de middag begon het steeds harder te regenen en de weg terug naar het Nivonhuis hebben we, verpakt als maanmannetjes, in onze regenpakken afgelegd. ’s Avonds kregen we wederom weer een heerlijk 3-gangenmenu voorgeschoteld van onze 2 koks. Daarna met elkaar naar de voetbalwedstrijd gekeken. Aan ons enthousiasme heeft het niet gelegen. Morgen vroeg op, want het is mijn corvee-dag samen met 4 van onze leden.

Zaterdag:

Het was een pittig dagje vandaag, totaal 50 km gefietst in een prachtige omgeving met een leuk
RustPunt onderweg, waar we onze koffie/thee en (door onze kokkies) eigen gemaakte carrot cake genuttigd hebben. Het Pluimveemuseum in Barneveld was onze bestemming voor vandaag. Daar eerst een lunch gekregen en daarna hebben we een veiling meegemaakt zoals dat vroeger gebruikelijk was. Eerst een paar keer op proef, daarna voor het ‘echie’(?). De leden boden goed mee, maar waren vaak te ongeduldig en drukten daardoor te vroeg, waardoor ze meer dan de minimumprijs moesten betalen. Erg leuk. Daarna kregen we nog een rondleiding met een gids die alles vertelde over de kippen, de eieren, de manieren van broeden, verschillende broedmachines en natuurlijk ontbraken de kleine kuikentjes niet. Er was een ontzettend grote sortering aan kippen, zelfs een pikzwarte uit Indonesië met een prachtige groenachtige glans, een zwarte hanenkam die
zelfs zwart vlees schijnt te hebben. Het was heel leuk en interessant. Daarna weer op huis aan, waar we weer een heerlijke 3-gangen maaltijd voorgeschoteld kregen (waar dus ook heel veel stapels borden, bestek, glazen, potten en pannen voor 17 personen bijhoren) en we hard aan moesten poten om dat allemaal weer schoon in de kast te krijgen. ’s Avonds nog even tijd voor spelletjes en dan, moe maar voldaan, onze mandjes opgezocht.

Zondag:
Vandaag, de dag van vertrek, konden we een beetje uitslapen. De koffers moesten worden gepakt en de (eenvoudige) kamers schoongemaakt. Hierna kregen we een heerlijke brunch voorgeschoteld. Daarna gingen we nog 1 x op de fiets voor een korte rit richting midgetgolf. Het was prachtig
zonnig weer. Tussendoor nog een heerlijk ijsje, gesponsord door de wijkagent die regelmatig een bezoekje brengt aan de soosavonden in Den Haag ( in dit geval is de politie echt je beste vriend). Na de midgetgolf nog een laatste après-fiets met de laatste lekkere hapjes en drankjes. De fietsen
werden op de auto’s en in het busje (ook door wijkagent Linda geregeld) gezet. Aan het eind van de middag kwamen we in Leidschendam aan, waar we nog frites en snacks hebben gegeten. Het zit er weer op. We kunnen terugkijken op een geslaagd fietsweekend.

Verslag van Marian en Adrie over het fietsweekend.
Donderdag 20 juni moesten we om negen uur in Leidschendam zijn. We verzamelden bij de kerk. Iedereen was op tijd en Linda was er ook met de bus. Toen alle fietsen in de bus stonden zijn we vertrokken naar Bennekom. Eenmaal daar aangekomen, werd alles uit de bus gehaald. Toen is Linda weer terug naar Den Haag gereden. Die middag zijn we wezen fietsen. Laat in de middag
apresfiets en om zeven uur dineren.

Vrijdag 21 juni ochtend ontbijt en daarna afwassen. En dan verzamelen voor de fietstocht naar een beeldenmuseum met zijn allen maar onderweg ging er iets mis. Adrie heeft dit museum niet gezien omdat hij de hele groep kwijt raakte. Hij is op eigen houtje terug gefietst naar Bennekom de
Bosbeek. ’s Avonds weer gedineerd en ook afgewassen. En die avond naar Frankrijk Nederland gekeken uitslag 0-0.

Zaterdag 22 juni ochtend ontbijt en dan verzamelen voor de fietstocht naar Ouwehands dierenpark in Rhenen. Daar hebben we een rondleiding gehad door een gids die vertelde van alles over het park en de dieren. We kregen ook nog een regenbui. Zijn aan het eind weer teruggefietst naar het
Nivonhuis de Bosbeek en ’s avonds weer dineren met zijn allen. Stef was er ook bij, die kwam ook langs en is blijven slapen. En is die dag erna weer naar huis gegaan, naar Nel.

Zondag 23 juni ochtend ontbijt en daar weer verzamelen voor de tocht naar de midgetgolf. Daar werden we in ploegjes verdeeld. Iedere ploeg bestond uit vier personen, het was erg leuk. Na afloop kregen we nog een ijsje dat was ook lekker. Daarna weer terug naar het Nivonhuis. In de loop van de middag kwam Linda en haar man met de bus aan en de fietsen werden erin gezet voor vertrek. We zijn toen vertrokken en naar Leidschendam gereden. Daar zijn we nog uit eten geweest bij de snackbar Stuut tegenover Dirk aan de overkant. Toen dat alles op was zijn we weer naar huis
gegaan.

Het was weer een leuk en geslaagd weekend om op terug te kijken.
Red: Helaas is er wat met de dagen gehusseld…….. en is de zaterdagactiviteit naar het
Pluimveemuseum in Barneveld niet benoemd. Op donderdag zijn we naar het Beeldendepot geweest
en op vrijdag naar de dierentuin.

Op deze pagina’s, vind je een compilatie foto’s van het fietsweekend,

die meest door Fedor en en de begeleiders gemaakt zijn: